Mittwoch, 13. Juli 2011

آنلاین ببینیم. فیلم مستند کوکاکولای خون آشامThe Coca-Cola Case

The Coca-Cola Case - A documentary

نقد فیلم: کوکاکولای خون آشام آوریل سال ۲۰۰۸، امرسون هررا و لوزماریلا لوپز از رهبران سندیکای معلمین در حال رفتن به سر کار هر دو مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در دم جان می بازند. به هنگام ترور لوزماریلا هفت ماهه حامله بوده، سه کودک یتیم از وی بجا مانده است. از سال ۲۰۰۲ تا بحال چهارصد و هفتاد فعال کارگری در کشور کلمبیا توسط باندهای سیاه و مزدور به قتل رسیده‌اند. کشور کلمبیا قتل گاه کارگران مبارز است و از این نظر مقام اول را در دنیا نصیب خود نموده است. بطور متوسط هر شش روز یک بار یک کارگر مبارز و سندیکالیست در این کشور به قتل می‌رسد.
این واقعیت وحشتناک، ژرمان گوتیرز و کارمن گارسیا دو مستندساز کلمبیایی (ساکن کانادا) را وامی‌دارد تا این جنایات را در قالب فیلمی مستند (L’affaire de Coca- Cola) به آگاهی جهانیان برسانند.
ژرمان گوتیرز می‌گوید: نقش کمپانی‌های بین المللی در این جنایات غیر قابل انکار است. ردیابی تمامی این قتل‌ها برای ما امکان‌ناپذیر بود. بدین خاطر برای نمونه و بطور سمبلیک مورد کوکاکولا را برگزیدیم. موضوع کوکاکولا روند یک پرونده حقوقی و جنایی پنچ ساله‌است که توسط دو وکیل شجاع و مبارز امریکایی پی‌گیری می‌شود. دانیل کووالیک و تری کولینزورث به نمایندگی از یکی از سندیکاهای کلمبیا، ارشدترین مدیران این غول اقتصادی را متهم می‌کنند که در قتل، شکنجه، گروگان‌گیری و آدم‌ربایی نماینده گارکران در کشورهای کلمبیا، گواتمالا و ترکیه نقشی مستقیم داشته‌اند. در طی چند سال گذشته حداقل هشت تن از نمایندگان کارگری در شعبه‌ای از کارخانه کوکاکولا در کلمبیا به قتل رسیده‌اند.
از چندی پیش کمپانی کوکاکولا تمهیداتی را برای جلوگیری از ساخت و اکران این فیلم اتخاذ کرده است. از جمله پیشنهاد مبلغ هنگفتی به فیلم‌سازان جهت انصراف از ساخت فیلم و فشار بر کانال‌های تلویزیونی جهت عدم اکران فیلم.
به رغم این فشارها “موضوع کوکاکولا” هم اکنون در کانادا بروی اکران است و در ماه مارس در فستیوال فیلم حقوق بشر در پاریس به نمایش درخواهد آمد.
 به قول یکی از منتقدین: بعد از دیدن این فیلم یک چیز کاملا روشن است، نوشابه شما دیگر آن طعم سابق را نخواهد داشت.

فیلم به زبان آلمانی
Der Fall Coca Cola- 86 Min
Dass Coca Cola nicht nur zuckersüß ist, zeigt dieser endrückliche Film über Blut, Tränen und Limonade. Abfüllfabriken in Kolumbien, Guatemala und der Türkei, in denen die Menschenrechte mit Füßen getreten werden, mutmaßliche Kidnappings, Folter und Ermordungen von Gewerkschaftsführern.

فیلم به زبان انگلیسی با زیرنویس فرانسه
l'affaire coca cola 1
l'affaire coca-cola 2
l'affaire coca cola 3
l'affaire coca cola 4
l'affaire coca cola 5
l'affaire coca cola 6
The Coca-Cola Case - A documentary film about Coke and labour rights in the bottling plants.
The Coca-Cola Case - A documentary

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen