Dienstag, 18. März 2014

بیانیه 27 پناهنده سیاسی متحصن در ترکیه در پی مرگ رضا احمدی پناهنده سیاسی کُرد ایرانی


کمپین حمایت از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه

شادروان رضا احمدی پناهنده سیاسی کُرد ایرانی که با دریافت پاسخ قبولی یو.ان.اچ.سی.آر در سال 2011، چندین سال در حالت انتظار برای تعیین کشور سوم به‌سر برده بود؛ به دلیل فشارهای روحی و روانی، بیماری و وضعیت وخیم جسمی از یک سو و بی‌تفاوتی و عدم انتقال وی از جانب این کمیساریا از سوی دیگر، نهایتا در ابتدای سال 2014 در شهر کاستامانو ترکیه دچار سکته قلبی شد و متاسفانه جان خود را از دست داد. این پناهنده سیاسی کُرد ایرانی با در دست داشتن قبولی، قربانی سیاست‌های تبعیض‌آمیز کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه وکشورهای پناهنده پذیر شد.

ما پناهندگان چیزی برای از دست دادن نداریم/ فایل صوتی

گفت‌وگو با نیما بازاللهی و سامان پورآمان از پناهندگان متحصن در مقابل درب کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد.
پناهندگان متحصن؛ ما پناهندگان چیزی برای از دست دادن نداریم و تا محقق شدن خواسته‌هایمان همین جا به تحصن خود ادامه می‌دهیم
فدارسیون سراسری پناهندگان ایرانی - واحد ترکیه
2014/18/3


با وجود درخواست‌های متعدد ما، تاکنون هیچ‌گونه تغییری در جهت انتقال ما به کشور امن سوم صورت نگرفتە است و گاهی نیز به ما ابلاغ شده که به دلیل سیاسی بودن پروندەهایمان، کشورهای پناهنده‌پذیر حاضر به پذیرش پرونده ما نمی‌باشند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در برخی موارد اظهار داشته است که کشورهای پناهنده‌پذیر بزرگی چون آمریکا، کانادا و استرالیا از پذیرش و انتقال شما به دلیل "تروریستی بودن احزاب سیاسی کُرد" امتناع می‌کنند. در این خصوص نامه‌ای از سوی سفارت کانادا که به گروهی از پناهندگان در مقابل رد پذیرش آنها در سال 2010 نوشته شده، به پیوست این بیانیه منتشر می‌گردد.
گفتنی است احزاب سیاسی کُرد مورد اشاره، در طول 15 سال اخیر هیچ‌گونه فعالیت و مبارزه مسلحانه نداشته و ما بر این باور هستیم که دلیل ابراز شده نادرست و غیرمنصفانه است.
لازم به ذکر است در ماه‌های اخیر یکی از پناهندگان سیاسی کُرد ایرانی در ترکیه به نام رضا احمدی که با دریافت پاسخ قبولی یو.ان.اچ.سی.آر در سال 2011، چندین سال در حالت انتظار برای تعیین کشور سوم به‌سر برده بود؛ به دلیل فشارهای روحی و روانی، بیماری و وضعیت وخیم جسمی از یک سو و بی‌تفاوتی و عدم انتقال وی از جانب این کمیساریا از سوی دیگر، نهایتا در ابتدای سال 2014 در شهر کاستامانو ترکیه دچار سکته قلبی شده و متاسفانه جان خود را از دست داد. این پناهنده سیاسی کُرد ایرانی با در دست داشتن قبولی، قربانی سیاست‌های تبعیض‌آمیز دست‌وپاگیر موجود شد. ما امضاکنندگان این بیانیه بر این باور هستیم که این رویکرد تبعیض‌آمیز کاملا مغایر با اصول و قوانین حقوق بشری می‌باشد. اکنون پس از سال‌ها بلاتکلیفی و بی‌توجهی به درخواست‌های مکرر ما، تصمیم گرفتیم به عنوان آخرین امکان و راە باقی‌مانده، صدای خود را به وسیله اعلام تحصن در مقابل ساختمان اداری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آنکارای ترکیه به گوش رسانه‌های گروهی، نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، مدافعین حقوق بشر و مردم جهان برسانیم.

با وجود اینکه مدت‌ها از دریافت پاسخ قبولی پناهندگی ما می‌‌گذرد، اما در نهایت کم‌توجهی و تبعیض کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (یو.ان.اچ.سی.آر) جهت انتقال به کشور امن سوم با مشکلات معیشتی، روحی و به‌خصوص امنیتی فراوانی در ترکیه مواجه شده‌ایم. لازم به ذکر است که با وجود درخواست‌های متعدد هیچ‌گونه تغییری در جهت انتقال ما صورت نگرفتە و گاهی نیز به ما ابلاغ شده که به دلیل سیاسی بودن پروندەهایمان کشورهای پناهنده‌پذیر آمریکا، کانادا و استرالیا که بیشترین تعداد پناهندگان ایرانی از ترکیه را پذیرا می‌باشند، حاضر به پذیرش پرونده کرُدهایی که به دلیل سیاسی بودن در ایران جانشان به خطر افتاده نمی‌باشد. و هر بار که پناهندگان کُرد دلیل عدم پذیرش خود توسط این کشورها را از مسوولین سازمان ملل جویا می‌شوند، با این پاسخ روبه‌رو می‌شوند که این کشورها کلیه احزاب سیاسی کرُدی را تروریستی می‌شناسد و به این دلیل پذیرای پرونده پناهندگان سیاسی کُرد نمی‌باشد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen